Hyppää sisältöön

Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen ja liikenneturvallisuuden vaarantaminen, näytön arviointi

Syyttäjälaitos
Julkaisuajankohta 25.6.2014 8.50
Uutinen

Annettu 18.6.2014 , dnro 191/21/13

Henkilön epäiltiin kuljettaneen henkilöautoa nopeudella 141 km/h alueella, jossa liikennemerkein osoitettu suurin sallittu ajonopeus oli ollut 80 km/h. Esitutkinta-aineiston mukaan kaksi autoa oli ajanut peräkkäin välimatkan pysyessä muuttumattomana ja nopeus oli mitattu tutkalla ensimmäisenä kulkeneelle ajoneuvolle. Kihlakunnansyyttäjä oli katsonut, ettei taempana ajaneen kuljettajan ajonopeutta ollut pystytty riittävän luotettavasti määrittämään sellaiseksi, että kuljettajan toiminta täyttäisi törkeän liikenneturvallisuuden tunnusmerkistön.

Toisessa saman kihlakunnansyyttäjän ratkaisussa oli kyse epäillystä rattijuopumuksesta ja liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Rikoksesta epäilty oli esitutkinnassa myöntänyt molemmat teot. Liikenneturvallisuuden vaarantamista koskeva rikosepäily perustui tutkalla mitattuun nopeuteen 106 km/h alueella, jossa liikennemerkein osoitettu suurin sallittu ajonopeus oli 80 km/h. Kihlakunnansyyttäjä oli luopunut toimenpiteistä liikenneturvallisuuden vaarantamisen osalta.

Apulaisvaltakunnansyyttäjä arvioi asiaa ja näyttöä toisin. Apulaisvaltakunnansyyttäjän ratkaisun mukaan syytteen nostaminen ensimmäisessä tapauksessa törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja jälkimmäisessä tapauksessa rattijuopumuksen lisäksi myös liikenneturvallisuuden vaarantamisesta olisi toteuttanut normaalia syyttämiskäytäntöä ja rangaistuskäytännön yhtenäisyyttä. Apulaisvaltakunnansyyttäjä saattoi kihlakunnansyyttäjän tietoon käsityksensä syytekynnyksen ylittymisestä molemmissa tapauksissa.

Ratkaisu