Vastaamo-tietomurron käsittely Syyttäjälaitoksessa

Tukea tietomurron uhreille

Uhrit voivat saada Rikosuhripäivystyksestä käytännön neuvoja rikosasiassa ja keskusteluapua.

Rikosuhripäivystys 116 006 palvelee suomeksi ma–pe klo 9–20 ja ruotsiksi klo 12–14. Puhelu on maksuton.

RIKUchat on auki arkisin klo 9–15 ja lisäksi maanantaisin klo 17–19.

Erityisiä neuvoja ja ohjeita Vastaamo-tietomurron uhreiksi joutuneille 

Oletko saanut kirjeen, että sähköpostisi on ollut Vastaamo-tietomurtajan listalla? 

Tietojemme mukaan sähköpostiisi on mahdollisesti lähetetty kiristysviesti. Poliisi ei ole pystynyt tarkemmin selvittämään, oletko todella ollut Vastaamon asiakas. Meillä on siis tieto, että tiettyihin sähköposteihin on yritetty lähettää viesti, mutta emme tiedä, onko viesti tullut perille. 
Osoitteen löytyminen kiristäjän listalta voi liittyä myös siihen, että esim. Kela tai kunnat ovat ohjanneet asiakkaita Vastaamoon hoitoon, mutta terapia ei toteutunut. 

Jos et ole ollut Vastaamon asiakas, sinun ei tarvitse välittää saamastasi kirjeestä.

Miksen saanut tietää tästä aiemmin?

Esitutkinnan alussa poliisi pystyi olemaan yhteydessä vain heihin, jotka olivat tehneet rikosilmoituksen. Poliisilla ei ollut tietoa, ketkä muut ovat olleet Vastaamon asiakkaita. Tutkinnan loppuvaiheessa tapahtui läpimurto ja poliisille selvisi kenelle kaikille Vastaamon asiakkaille kiristysvisti on lähetetty. 

Uhrien valtavan määrän vuoksi poliisi ja syyttäjä linjasivat, että rikostutkinnassa keskitytään vain heihin, jotka ovat tehneet rikosilmoituksen. Siksi poliisi kehotti viime vuonna julkisuudessa kaikkia rikosprosessiin haluavia tekemään rikosilmoituksen. 

Sait tiedon nyt, koska viranomaisen pitää lähettää ilmoitus kaikille, joiden sähköposti on listalla ollut. 

Olin Vastaamon asiakas, mutta en ole saanut kiristysviestiä. Mitä tietoja minusta on voinut vuotaa?

Kiristäjä julkaisi internettiin lähes kaikki Vastaamon potilaiden marraskuuhun 2018 asti kertyneet potilaskertomukset. Potilaskertomukset on siirretty Kelalle arkistoitaviksi, joten Kelalta voi tarkistaa mitä tietoa sinusta on tallennettu Vastaamon rekistereihin marraskuuhun 2018 mennessä. Jos haluat tietoja Kelasta, tee tietopyyntö Kelaan. 

Tietoja ei ole vuotanut marraskuun 2018 jälkeisistä käynneistä.

Kiristäjä julkaisi kaikki Vastaamon tietokannassa olleet asiakkaiden henkilötunnukset ja yhteystiedot. Kaikista potilaista ei kuitenkaan ollut merkitty henkilötunnusta ja osa henkilötunnuksista olivat virheellisiä. Jos epäilet, että henkilötunnuksesi on vuotanut, toimintaohjeita löytyy osoitteesta www.suomi.fi/oppaat/tietovuoto

Tietopyynnön omista tiedoista voi tehdä Kelaan seuraavilla tavoilla

Psykoterapiakeskus Vastaamon potilastiedot on arkistoitu Kelaan. Asiakas voi tehdä tietopyynnön Kelaan siirretyistä asiakirjoista suojatulla sähköpostilla. Tietopyynnön voi tehdä seuraavilla lomakkeilla:

Tietopyynnön voi tehdä myös ilman lomaketta, jolloin asiakkaan täytyy ilmoittaa viestissään seuraavat tiedot:

  • asiakkaan sukunimi ja etunimet (myös entiset nimet)
  • asiakkaan henkilötunnus
  • pyydettävät tiedot
  • palveluntuottaja ja hoitovuosi
  • tietojen pyytäjän puhelinnumero ja osoite

Täytetty lomake tai edellä mainitut tiedot sisältävä viesti lähetetään suojatulla sähköpostilla osoitteeseen [email protected]. Kela välittää tietopyynnön Helsingin kaupungille tietojen luovutusta varten. Helsingin kaupunki on yhteydessä tietojen pyytäjään. 

Helsingin kaupunki ja Kela vastaavat yhdessä Vastaamon potilastietojen rekisterinpitäjyydestä. Kela vastaa tietojen säilyttämisestä ja hävittämisestä sekä toimii yhteyspisteenä tietopyynnöille. Helsingin kaupunki vastaa muista rekisterinpitäjän vastuista, kuten tietojen luovuttamisesta.

Asiakkaalla on oikeus tarkistaa, mitä tietoja hänestä on tallennettu Kelan rekistereihin. Lue lisää tietosuojasta ja henkilötietojen käsittelystä Kelassa (Tietoa Kelasta-osio).
 

Suojatun sähköpostin käyttöohje (kela.fi)
 

Navigaatio - Ei saa poistaa